Skrzyczne - Beskid Śląski

Skrzyczne jako najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego należy do Korony Gór Polski. Jest również najwyższym szczytem Karpat Zachodnich w Polsce.

Wyprawę zaczynamy w centrum Szczyrku, skąd zielonym szlakiem ruszamy w kierunku szczytu. Początkowo idziemy drogą asfaltową i od razu na rozgrzewkę mamy pod górkę. Dalej droga prowadzi przez las, ale co jakiś czas między drzewami pojawiają się ładne widoki. Trasa jest zróżnicowana. Raz wędrujemy wąską leśną ścieżką, niemalże płaską - jest to czas, kiedy można troszkę odsapnąć, po to by za chwilę maszerować pod ostrą górkę.

Wędrując zielonym szlakiem docieramy do miejsca, w którym pojawia się szlak czerwony. Czeka nas teraz dosyć męczący odcinek drogi. Leśna ścieżka jest momentami stroma i w dodatku pełna kamieni. Na szczęście po pewnym czasie wychodzimy z gęstego lasu, a naszym oczom ukazuje się wspaniała panorama na okoliczne tereny. Dalej szlak prowadzi ponownie przez las. Po wyjściu z lasu docieramy do trasy narciarskiej i do szlaku niebieskiego, który będzie nam towarzyszył już do samego szczytu.

Po pewnym czasie dochodzimy do wyciągu krzesełkowego, skąd również rozpościera się piękny widok. Naszym oczom ukazuje się Radiowo-Telewizyjny Ośrodek Nadawczy z charakterystycznym biało-czerwonym masztem. Pokonujemy ostatnie podejście, mijamy stację wyciągu i już jesteśmy na samym szczycie Skrzycznego - 1257 m n.p.m., gdzie znajduje się schronisko PTTK. Ze szczytu przy dobrej pogodzie pięknie widać okoliczne szczyty i pasma górskie, np. Babią Górę, a nawet Tatry.

Drogę powrotną z powodu załamującej się pogody odbyliśmy wyciągiem krzesełkowym. Trasa wyciągu podzielona jest na dwa odcinki: Skrzyczne - Hala Jaworzyna i Hala Jaworzyna - Szczyrk. Po około 30 minutach jazdy byliśmy na dole w Szczyrku.

Szczegóły przebytej trasy:
    Szczyrk (515 m n.p.m.)
     →  Skrzyczne (1257 m n.p.m.)  •    1:55h

Różnica wysokości: 737 m

Skrzyczne. Widok ze Szczyrku na SkrzyczneSkrzyczne. Początkowy etap podejściaSkrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Bliski widok masztu radiowego oznacza, że szczyt już niedalekoSkrzyczne. Maszt Radiowo-Telewizyjnego Ośrodka Nadawczego Skrzyczne. Schronisko PTTK na szczycie SkrzycznegoSkrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne. Skrzyczne to popularne miejsce rowerowych zjazdówSkrzyczne. Panorama - Hala Jaworzyna - 948 m n.p.m.

Warto zobaczyć w okolicy:

Komentarze (5)

Gratuluję i życzę powodzenia w dalszym zdobywaniu górskich szczytów. Ja od dłuższego już czasu nie mam możliwości pochodzić po górach. Mam nadzieję, że w przyszłym roku to nadrobię.

marcinkarpinski.pl ⋅

Dziś ZDOBYŁEM

Przemek ⋅

Ciekawie opisane.

kris_61 ⋅

Szlak, którym wchodził autor opisu, polecam raczej do zejścia ze Skrzycznego do centrum Szczyrku. Najlepsza pod względem widokowym, a także pod względem małej ilości ostrych podejść jest trasa ze Szczyrku Solisko [PKS Szczyrk Salmopol] lub z przeł. Salmopolskiej [PKS Szczyrk Biały Krzyż], przez Malinowską Skałę i Małe Skrzyczne. Jest ona zdecydowanie dłuższa, ale też daje o wiele więcej satysfakcji.

Rafał ⋅

przepiękne fotki, jestem też miłośnikiem widoków i wędrówek górskich