Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal

Celem sierpniowej jednodniowej wycieczki po Tatrach był największy staw Doliny Gąsienicowej - Czarny Staw Gąsienicowy. Malowniczo położony wśród skalistych szczytów Tatr Wysokich jest miejscem tłumnie odwiedzanym przez turystów. Trasa choć dość długa, nie jest szczególnie trudna do przejścia.

Wędrówkę rozpoczęliśmy w dzielnicy Zakopanego - Kuźnicach. Po zapłaceniu stosownej opłaty weszliśmy na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego. Pierwszym etapem wyprawy była Przełęcz między Kopami. Dojść do niej można dwoma szlakami: niebieskim - przez Boczań lub żółtym przez Dolinę Jaworzynkę. Pod względem czasu przejścia obie trasy są podobne. Wejść również trzeba na taką samą wysokość. Jednak idąc przez Boczań wysokość wzrasta stopniowo. Natomiast wybierając drugą trasę początkowo w dolinie idziemy po płaskim terenie, dopiero w połowie trasy szlak zaczyna stromo prowadzić do góry. My poszliśmy żółtym szlakiem przez wąską i o stromych wapiennych zboczach Dolinę Jaworzynki. Po dotarciu do Przełęczy między Kopami wchodzimy na niebieski szlak, który prosto zaprowadzi nas do celu naszej wędrówki. Po około dwudziestu minutach marszu naszym oczom ukazują się "zabudowania" Doliny Gąsienicowej. Widok jest naprawdę niesamowity. Idąc dalej można na chwilę zatrzymać się w Schronisku Murowaniec. Od schroniska do Czarnego Stawu Gąsienicowego pozostało niecałe pół godziny marszu po wyłożonym kamieniami i głazami szlaku.

Czarny Staw Gąsienicowy to pięknie położone polodowcowe jezioro, zawdzięczające swoja nazwę sinicom, które nadają wodzie ciemny kolor. Nad jego taflą góruje m.in. szczyt Kościelca. Miejsce jest tak urocze, że trudno się zmusić do wyjścia w powrotną drogę. Po ponad pół godzinnym odpoczynku nad stawem, niebieskim szlakiem kierujemy się w stronę Kuźnic. Po dojściu do Przełęczy między Kopami nie skręcamy w żółty szlak, którym to szliśmy w przeciwnym kierunku lecz idziemy dalej niebieskim. W miejscu gdzie szlak ten łączy się z zielonym szlakiem z Kuźnic przez Nosalową Przełęcz i Nosal do Murowanicy stwierdziliśmy, że lekko zmienimy plany i zdobędziemy jeszcze górę Nosal (1206 m n.p.m.). Wejście na szczyt zajęło nam niecałe 30 minut. Sam wierzchołek Nosala jest skalisty i niezbyt rozległy, wiec przy większej liczbie turystów trudno tu w spokoju odpocząć. Z Nosala zeszliśmy tą samą drogą, by po około 30 minutach wrócić z powrotem do Kuźnic.

Przebieg trasy: Kuźnice - Dolina Jaworzynka - Hala Gąsienicowa - Czarny Staw Gąsienicowy - Hala Gąsienicowa - Nosal - Kuźnice

Szczegóły przebytej trasy:
     →  Kuźnice (1025 m n.p.m.)  •    0:40h

Długość trasy: 14.5 km

Czas przejścia trasy: 5:35 h

Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal. Czarny Staw Gąsienicowy, Nosal.