Kowadło - Góry Złote

Kowadło to szczyt zaliczany do Korony Gór Polski. Jego wysokość wynosi 988 metrów n.p.m. Geograficznie przynależy do Gór Złotych. Przez jego wierzchołek biegnie granica polsko-czeska.

Umieszczenie Kowadła na liście Korony Gór Polski wynika z faktu, że jej autorzy z Gór Złotych wyodrębnili Góry Bialskie jako samodzielne pasmo. Obecnie Góry Bialskie nie funkcjonują oddzielnie, tak więc najwyższym szczytem Gór Złotych, przez który prowadzi szlak jest Rudawiec. Myślę jednak, że dla miłośnika gór nie jest to problem. Kto zbiera pieczątki do książeczki Korony na Kowadło musi wejść, a kto nie zbiera to powinien. Choć ze szczytu nie uświadczymy pięknych widoków, to jednak droga na niego jest ciekawa i po wejściu nie ma się wrażenia, że nie warto było.

Wejście na Kowadło rozpoczynamy z malowniczo położonej wsi Bielice. Samochód zostawiamy na poboczu przy leśniczówce. Miejsc do pozostawienia samochodu nie jest tu za dużo. Choć gdyby był kłopot należy się cofnąć i trochę wcześniej zostawić pojazd. Wychodzimy przed godzina dziesiątą. Początkowo idziemy utwardzoną drogą, która od razu pnie się do góry. Po lewej stronie zostawiamy w dole zabudowania Bielic, które po chwili znikają za zakrętem. Wchodzimy w las, droga nadal nie wymaga wiele wysiłku. Po niecałych dwudziestu minutach szlak zielony, którym idziemy skręca w prawo w leśną ścieżkę. Tu podejście robi się już trudniejsze, trzeba uważać na wystające korzenie i leżące kamienie. Po dojściu do granicy z Czechami skręcamy w lewo i robi się już płasko. Jesteśmy na wysokości 900 metrów n.p.m. Nadal idziemy zielonym szlakiem i nim wejdziemy na sam szczyt. Można również iść cały czas wzdłuż granicy i wejść na Kowadło szlakiem żółtym. Ten odcinek szlaku wybierzemy schodząc ze szczytu. Ostatnie minuty podejścia również wymagają więcej wysiłku.

Po niecałych 45 minutach od wyjścia z Bielic jesteśmy na szczycie Kowadła. To niewielka polanka, dookoła drzewa więc widoków brak. Na górze znajdujemy skrzynkę z pieczątką Korony Gór Polski. Odpoczywamy kilka minut i ruszamy w dalszą drogę. Plan jest ambitny. Chcemy dojść do kolejnego szczytu Korony Gór Polski - Rudawca, idąc cały czas wzdłuż granicy. Dalszą cześć wyprawy można przeczytać w opisie wejścia na Rudawiec.

Przebieg trasy: Bielice - Kowadło - Pasieczna - Klonowiec - Smrek Trójkrajny - Przełęcz Trzech Granic - Smrk - Brusek - Postawna - Przełęcz Pod Działem - Dział - Przełęcz Działowe Siodło - Iwinka - Rudawiec - Bielice

Szczegóły przebytej trasy:
    Bielice - leśniczówka (745 m n.p.m.)
     →  Kowadło (989 m n.p.m.)  •    0:43h

Różnica wysokości: 245 m

Kowadło. Tutaj rozpoczynamy wędrówkę na Kowadło.Kowadło. Początkowy odcinek wymaga trochę wysiłku.Kowadło. Widok z góry na Bielice.Kowadło. Idziemy otwartą przestrzenią. W oddali widać już las, do którego za chwilę wejdziemy.Kowadło. Teraz kilka minut spacerku przez las.Kowadło. Odcinek utwardzonej leśnej drogi ma 600 metrów długości.Kowadło. Koniec utwardzonej drogi. Tutaj skręcamy w prawo i zaczyna się trudniejszy odcinek podejścia.Kowadło. Maszerujemy przez las. Z każdym krokiem jesteśmy bliżej celu.Kowadło. Dochodzimy do granicy z Czechami. Robi się płasko.Kowadło. Nadal płasko. Jesteśmy na wysokości 900m n.p.m. Do szczytu brakuje jeszcze niecałe 100 metrów.Kowadło. Krótki przystanek. Między drzewami wyłaniają się szczyty Gór Złotych.Kowadło. Ostatnie czterdzieści metrów. Trochę wysiłku i będziemy na szczycie.Kowadło. Kowadło - 988 metrów n.p.m.Kowadło. Kowadło - Góry ZłoteKowadło. Na szczycie KowadłaKowadło. Kierunek dalszej wędrówki wzdłuż granicy na Rudawiec.