Wysoka Kopa - Góry Izerskie

Wysoka Kopa to najwyższe wzniesienie Gór Izerskich. Ma 1126 metrów wysokości i należy do Korony Gór Polski. Aby wejść na jego szczyt, należy ostatni odcinek trasy przebyć poza oznaczonym szlakiem. Trudu jego zdobycia nie wynagrodzą nam wspaniałe widoki - bo ich niestety nie ma.

Wędrówkę przez Góry Izerskie rozpoczynamy z parkingu na Rozdrożu Izerskim. Do Wysokiej Kopy możemy dojść żółtym szlakiem do Rozdroża pod Kopą, a później czerwonym przez Sine Skałki i Przednią Kopę, bądź też zielonym przez Rozdroże pod Zwaliskiem i Zwalisko, a dalej czerwonym w kierunku Rozdroża pod Kopą. Wybieramy tą drugą drogę - krótszą, lecz z bardziej wymagającym podejściem.

Początkowo szlak żółty i zielony biegną tą samą utwardzoną drogą. Po kilkuset metrach odbijamy w lewo, początkowo ściezka biegnie łagodnie, by po następnym zakręcie w prawo zaczęła piąć się w górę. To najtrudniejsze na całej trasie podejście kończy się na Rozdrożu pod Zwaliskiem, gdzie nasz zielony szlak ostro skręca w prawo, dalej przez szczyt Zwaliska (1047m n.p.m.) i obok nieczynnej kopalni kwarcu "Stanisław" droga nie jest wymagająca. Wędrując, raz z lewej, raz z prawej strony mijamy okazałe skały. Za kopalnią idziemy kilkaset metrów asfaltową drogą, by po kilku minutach skręcić razem z czerwonym szlakiem w prawo w kierunku Wysokiej Kopy. Po następnych dwóch kwadransach marszu dochodzimy do drewnianej wiaty. Jest to miejsce, w którym aby wejść na najwyższy szczyt Gór Izerskich, musimy zejść ze szlaku i wydeptaną choć nieoznakowaną ścieżką po około 10 minutach dojść do szczytu. Na szczycie znajdziemy usypaną z kamieni niewielką górkę oraz tabliczkę z nazwą szczytu i pasma oraz wysokością.

Droga powrotna do Rozdroża pod Zwaliskiem w większości pokrywała się z drogą na szczyt. Skróciliśmy ją trochę i do kopalni kwarcu poszliśmy dla odmiany inną. Od wspomnianego wcześniej rozdroża kontynuowaliśmy wędrówkę czerwonym szlakiem. Na szczycie Wysokiego Kamienia (1058m n.p.m.) znajduje się schronisko, w którym chwilę odpoczęliśmy i posililiśmy się kawałkiem szarlotki. Dalej zejście bez większych atrakcji do stacji PKP Szklarska Poręba Górna.

Na koniec chciałbym pochwalić nasze dzieci. Planując wyjście w góry, byliśmy pełni obaw, czy czterolatka i siedmiolatek podołają trudom zaplanowanej trasy. Mimo przejścia ponad 16 kilometrów dzieci wydawały się mniej zmęczone od dorosłych.

Szczegóły przebytej trasy:
    Rozdroże Izerskie (769 m n.p.m.)
     →  Rozdroże pod Zwaliskiem (1002 m n.p.m.)  •    1:00h

Różnica wysokości: 426 m

Czas przejścia trasy: 6:53 h

Czas przejścia trasy (bez postojów): 5:07 h

Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa. Wysoka Kopa.